1. Cadrul conceptual
Într-o accepțiune largă, învățarea la locul de muncă reprezintă “dobândirea de cunoștințe și abilități prin efectuarea de sarcini – însoțită de reflecție – într-un context profesional, la un loc de muncă ( de ex. formare în alternanță ) sau într-o instituție de educație și formare profesională”. Această definiție invită la valorificarea diversității contextelor care oferă oportunități de învățare prin efectuarea de sarcini si subliniază importanța practicii reflexive care integreză experiențele practice într-un demers coerent de educație și formare profesională.
Programele de educație și formare profesională sunt definite ca “programe de formare la nivel secundar sau postsecundar care oferă oportunități pentru dobândirea de competențe profesionale necesare pentru ocuparea unui loc de muncă”. Definiția subliniază complementaritatea și varietatea contextelor și situațiilor de învățare: “învățarea la locul de muncă este adesea realizată în mod complementar cu învățarea în școală și se poate desfășura sub diferite forme: stagii de practică, experiență de muncă, mentorat la locul de muncă, instruire în competențe generale legate de un loc de muncă sau instruire largă cu privire la toate aspectele unei industrii”.
2. Repere europene
Dezvoltatea experienței practice în programele de formare profesională inițială, în contact direct cu lumea reală a muncii, este evidențiată în mod constant – de obicei, sub denumirea generică de “Work-based learning” (WBL) – în politicile europene, exemplele de bune practici și recomandările adresate statelor membre pentru creșterea relevanței sistemelor de educație și formare profesională.
3. Relații contractuale pentru componenta WBL în învăţământul profesional şi tehnic
Pentru organizarea stagiilor de practică în vederea învățării la locul de muncă, ca parte a programului de pregătire profesională la toate nivelurile de calificare, furnizorii de formare profesionala continuta încheie cu operatori economici/instituţii publice partenere contracte-cadru prin care se stabilesc condițiile colaborării și care stau la baza contractelor de pregătire practică a cursantilor.