Odata bine stabilite nevoile de instruire pe baza analizelor efectuate,responsabili cu aceste activitati pot trece la selectarea si stabilirea prioritatilor de instruire,la schitarea unor proiecte si la calcularea costurilor acestora si apoi la inaintarea acestor proiecte spre aprobarea conducerii.
Aceste proiecte pun in evidenta probleme – cheie ale pregatirii,numarul si categoriile de angajati vizati,metodele de pregatire propuse.programarea preliminara a programelor si costurilor estimate.
Programele de instruire profesionala pot sa se desfasoare in timpul sau in afara programului de munca,pot avea loc in cadrl organizatiei sau in afara ei.
Avand in vedere criteriile de clasificare mai sus prezentate,in continuare vor fi expuse metode de pregatire profesionala a salariatilor tinand cont si de avantajele si dezavantajele acestora.
A) Metoda de pregatire la locul de munca in timpul programului de lucru:
Instruirea la locul de munca
Avantaje:da rezultate;dezvolta legaturile dintre supervisor si angajati
Dezavantaje:elementele perturbatoare la locul de munca(zgomot,agitatie,intreruperi).
Consiliere
Avantaje:cand angajatul are nevoie de ajutor,seful i-l asigura imediat
Dezavantaje:trebuie dezvoltate deprinderile de consiliere ale sefilor
Delegarea sarcinilor
Avantaje:asigura o puternica motivatie si duce la castigarea de noi cunostinte si deprinderi profesionale;
Dezavantaje:angajatul s-ar putea sa nu reuseasca sa-si indeplineasca sarcinile.
Inlocuirea temporara a sefului ierarhic
Avantaje:puternica angajare a subordonatului si cunoasterea propriilor reactii;
Dezavantaje: stress accentuat pentru subordonat si posibila intarziere a indeplinirii sarcinilor.
B) Metode de pregatire in afara programului de lucru:
I. In cadrul organizatiei
Discutiile de grup
Avantaje:utile pentru generarea de idei si solutii;
Dezavantaje;necesita o conducere adecvata si precisa;
Exercitiile de tipul jocurilor de rol
Avantaje:utile pentru dezvoltarea deprinderilor sociale;
Dezavantaje:necesita o atenta organizare;nu este usor sa se asigure un raspuns plin de tact,abil.
Exercitiile de dezvoltare a deprinderilor
Avantaje:un mod sigur de punere in practica a deprinderilor cheie
Dezavantaje:necesita o organizare minutioasa.
II. In afara organizatiei
Cursuri de lunga durata
Avantaje:ofera o gama larga de metode de invatare;
Dezavantaje:durata prea mare a timpului de pregatire;insuficienta punere in practica a cunostintelor.
Cursuri de scurta durata
Avantaje:suplimenteaza pregatirea in interiorulorganizatiei
Dezavantaje:poate sa nu satisfaca in mod corespunzator nevoilor de pregatire profesionala ale individului.
Firme de consultanta sau alte organizatii
Avantaje:se acorda mare importanta nevoilor clientelei;
Dezavantaje;pot fi foarte costisitoare.
Intotdeauna,la conceperea programului de instruire profesionala trebuie sa se aiba in vedere urmatoarele:
- Ce fel de instruire se are in vedere;
- Cum este aceasta asigurata;
- Cand este realizata;
- De catre cine este realizata;
- Unde are loc;
- Cu ce costuri este realizata.
Pentru multe organizatii,resursele investite in instruirea profesionala reprezinta o apreciabila cantitate de timp,bani si resurse umane.Aceste investitii trebuiesc evaluate in mod regulat pentru a fi siguri ca au fost utilizate in mod adecvat.