Repere fundamentale în învatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la 3 la 5 ani – Partea I

DEZVOLTAREA FIZICA, A SANATATII SI IGIENEI PERSONALE

Dezvoltarea fizica

Aspecte specific: Motricitate grosiera, Motricitate fina si Dezvoltarea senzorio-motorie

Reper 1: Copilul ar trebui sa fie capabil sa-si coordoneze muschii mari ai corpului cu un scop al miscarii.

Reper 2: Copilul ar trebui sa fie capabil sa participe la activitati fizice variate.

Reper 3: Copilul ar trebui sa fie capabil sa utilizeze mâinile si degetele pentru scopuri diferite.

Reper 4: Copilul ar trebui sa fie capabil sa demonstreze utilizarea simturilor (vazul, auzul, simtul tactil, mirosul etc.) în interactiunea cu mediul pentru a-si orienta miscarile.

Copii cu varsta de 37 – 60 luni

IndicatoriPractici de sprijin
Urca si coboara scarile tinând un obiect într-o mâna sau în ambele mâini.Se târaste cu usurinta prin tuneluri, pe sub masa.Se catara pe echipamente de joaca pentru copii.Prinde cu ambele mâini o minge mare.Loveste mingea, dând-o înapoi.Sare pe ambele picioare si peste obiecte mici pastrându-si echilibrul.Pedaleaza corespunzator când merge cu tricicleta.Participa cu entuziasm în diverse activitati fizice: alergare, catarare, aruncari, rostogoliri, dans etc.Desfasoara spontan diverse activitati fizice în momentele de tranzitie, de trecere de la o activitate la alta, de la un spatiu la altul.Manânca cu tacâmuri.Utilizeaza diverse materiale din centrul de arta (creioane, pensule, bureti, pictura cu degetele etc.).Copiaza desene geometrice sau cu diverse forme.Taie în linie dreapta sau curba.Manipuleaza obiecte mici cu usurinta (siruri de margele, obiecte mici introduse prin gauri etc.).Închide nasturi mari.Închide fermoare mari.Realizeaza puzzle-uri de 10-25 piese.Scrie unele litere si cifre ce pot fi recunoscute.Reactioneaza fizic corespunzator stimulilor din mediu (îsi îndoaie picioarele pentru a ateriza mai usor, se misca mai repede pentru a evita un obstacol, se fereste, simte mirosuri suparatoare etc.).Realizeaza miscari artistice împreuna cu adultul, cum ar fi dansul pe muzica sau miscari ritmice.Demonstreaza o mai buna coordonare oculo-motorie (prinde mingea dupa ce a fost aruncata spre pamânt).Se urca pe scari scurte, se balanseaza în leagan, aluneca pe tobogan.• Supravegheati copilul când urca sau coboara scarile. Ajutati-l sa constientizeze alternanta picioarelor si sa adapteze ritmul de mers pentru siguranta personala si usurinta respiratiei. • Pune-ti la dispozitia copilului echipamente de joaca pentru a alerga în jurul lor, a se târî pe sub ele, a se catara pe ele. • Propuneti copiilor rostogolirea mingii mari; exercitii cu mingea mica. Jucând împreuna cu copiii cu mingea, demonstrati-le miscari noi si îndemnati-i sa încerce si ei. • Jucati-va cu ei imitând animale care sar. Cântati cu ei asociind miscarea cu cântecul. Folositi dansul pentru a implica ambele parti ale trupului în miscare. • Supravegheati copiii când coboara scarile. • Supravegheati copilul atunci când merge cu tricicleta. Aratati copilului cum se pedaleaza, cum se frâneaza în siguranta. Exersati mersul pe tricicleta si realizati plimbari doar în locuri special amenajate. • Implicati copiii într-o varietate larga de activitati fizice si miscare, în diverse momente ale zilei si în timpul activitatilor. • Oferiti copiilor cel putin 60 de minute de activitate fizict zilnic, în interior sau în aer liber. • Faceti ca activitatile fizice sa fie distractive, amuzante. • Oferiti copiilor seturi de jucarii: vesela, mobila, haine pentru papusi si timp pentru a se juca cu ele. Demonstrati prin exemplu propriu, eventual atentionati special, modele de utilizare a veselei. • Oferiti copiilor variate materiale de scris, desenat. • Propuneti copiilor activitati de decupare pentru confectionarea de hainute pentru personajele lor preferate. • Exersati regulile de utilizare a instrumentelor, asigurând copiilor un mediu securizant. • Organizati activitati în centrul de jocuri de masa. • Utilizati centrul de joc simbolic pentru a exersa îmbracarea si dezbracarea papusilor. • Utilizati orice oportunitate în timpul activitatilor pentru a încuraja copiii sa scrie litere si cifre pe care le cunosc. Atrageti atentia permanent asupra materialelor scrise din clasa. • Asistati copilul în realizarea puzzle-urilor. Pâna învata tehnica de rezolvare a unui puzzle puteti concepe propriile dvs. puzzle-uri din 4, 9, 16 bucati, prin taierea pe linii serpuite sau drepte a unor imagini (lipite anterior pe carton). • Utilizati jocuri care solicita simturile si miscarea corpului: jocuri de imitatie, cântece cu comenzi etc. • Ascultati împreuna bucati muzicale favorite. Încurajati copiii sa se exprime prin miscari inspirate de muzica. Dansati împreuna cu ei si dupa miscarile inventate de acesta. • Oferiti oportunitatea de a utiliza echipamentul de joaca din spatiul de joaca din aer liber. • Realizati trasee cu obstacole pe care trebuie sa le ocoleasca, sa le escaladeze.

Copii cu varsta de 61-84 luni

IndicatoriPractici de sprijin
Merge si alearga cu usurinta, coordonându-si armonios miscarile Pozitioneaza corpul si membrele în mod corespunzator pentru a imita ceva sau pe cineva sau pentru a executa o miscare (a prinde o minge, a arunca o minge).Loveste mingea catre un punct anume cu oarecare precizie.Arunca o minge de marime medie cu oarecare precizie.Alearga pe lânga obstacole cu usurinta.Participa în mod regulat la activitati fizice de alergare, dans, jocuri sau chiar sporturi.Ajuta la realizarea de activitati domestice care implica miscare: maturat, adunarea rufelor, aranjarea jucariilor, mutarea unor obiecte etc.Îsi pune singur pantofii si îsi leaga sireturile la pantofi.Scrie diferite litere si cifre (precum cele din propriul nume).Utilizeaza independent cu usurinta materiale si tehnici de lucru diferite pentru a picta, a modela.Se îmbraca si se dezbraca singur.Demonstreaza constientizarea simturilor în actiuni (recunoaste obiecte ascunse prin pipait fara sa le vada, executa miscari la auzirea unor comenzi, recunoaste mirosuri etc.).Schimba ritmul, directia, viteza miscarilor la semnale de natura diferita (culoare, sunet, simboluri grafice).Manipuleaza papusi simple.Participa cu placere la jocurile care implica multa miscare si contact social, reguli de joc („Statuile”, „De-a v-ati ascunselea” etc.).• Oferiti copiilor permanent oportunitatea de a se misca în aer liber. • Solicitati copiilor sa aduca lucruri, jucarii din sala de clasa când iesiti din sala de clasa în spatiul de joaca de afara. • Jucati jocuri de imitare fidela a miscarilor unor animale, a unor miscari de dans. Încurajati copiii sa reprezinte personaje din povesti si din ambient prin miscare. • Puneti la dispozitia copiilor mingi de diferite marimi. Implicati-i în jocuri cu mingea. • Oferiti zilnic copiilor suficient timp pentru activitati în aer liber si miscare si învatati-i noi miscari, supuneti-i la noi provocari. Exersati-le viteza, forta, precizia. • Utilizati momentele de rutina pentru a-i implica pe copii în activitati fizice. • Exersati abilitatile copilului de încaltare si descaltare în fiecare situatie potrivita. Demonstrati, în caz de necesitate, copilului actiunea si acordati-i ajutor sa o însuseasca. • Propuneti sarcini de decorare a unor obiecte sau a unor contururi de obiecte utilizând instrumentele de scris. Rugati copiii „sa se semneze” pe lucrarile lor. • Alocati timp în fiecare zi pentru activitati de dezvoltare a motricitatii fine, valorificând situatii de rutina: aranjarea mesei, masa, aranjarea jucariilor, pregatirea materialelor distributive pentru anumite activitati, etc. • Elaborati împreuna cu copiii compozitii plastice din puncte, linii, pete, aplicatii din frunze, ornamentarea obiectelor. • Propuneti copiilor jocuri cu apa si nisip pentru antrenarea degetelor. • Oferiti copiilor materiale si instrumente de desen si pictura; încurajati-i sa se implice în activitatea cu astfel de materiale si instrumente. • Implicati copiii în activitati plastice (modelare, punctare, hasurare. etc.); experimentati împreuna diverse tehnici si instrumente (desen cu degetele, bureti, vata, pensula, markere, creioane, creta, etc.). • Oferiti costumatie în centrul de joc symbolic unde copiii pot exersa îmbracarea si dezbracarea. Încurajati/apreciati copilul sa se îmbrace/ dezbrace singur. • Jucati jocuri de recunoastere a formelor, materialelor, sunetelor prin implicarea simturilor (auz, pipait, miros): Ce-i ascuns în saculet? • Utilizati în jocuri exercitii de tipul „stop-start”. • Propuneti jocuri cu schimbarea miscarilor la semnal, la schimbarea ritmului muzicii; jocuri cu schimbarea directiei si vitezei de miscare. • Jucati cu copiii jocul „Robotelul cu telecomanda”. Solicitati copiii sa redea în miscari comenzile auzite. • Realizati un teatru de papusi cu papusi usor de manevrat (confectionate, de ex., din linguri de lemn). • Implicati copiii în actiuni de ajutorare reciproca, de asezare a mesei, de curatenie la masute, la locul de depozitare a materialelor. • Învatati-i pe copii jocuri precum „Statuile”, „De-a v-ati ascunselea” s.a.

Dezvoltarea sanatatii si igienei personale

Aspecte specific: Promovarea sanatatii si nutritiei, Promovarea îngrijirii si igienei personale, Promovarea practicilor privind securitatea personala, Promovarea practicilor privind securitatea personala

Reper 5: Copilul ar trebui sa fie capabil sa utilizeze o alimentatie sanatoasa variata.

Reper 6: Copilul ar trebui sa fie capabil sa demonstreze deprinderi de pastrare a sanatatii si igienei personale.

Reper 7: Copilul ar trebui sa fie capabil sa demonstreze abilitati de auto-protectie fata de obiecte si situatii periculoase.

Reper 8: Copilul ar trebui sa fie capabil sa demonstreze constientizarea si întelegerea regulilor de securitate personala.

Copii cu varsta de 37 – 60 luni

IndicatoriPractici de sprijin
Participa la pregatirea unor gustari sanatoase.Numeste unele calitati ale alimentelor sanatoase, hranitoare. Ajuta la servirea mesei si îsi apreciaza corect portia de mâncare.Foloseste servetele pentru a-si sterge nasul si le arunca dupa utilizare la cos.Merge la toaleta atunci când trebuie.Îsi spala mâinile si si le sterge înainte de masa si dupa utilizarea toaletei, fara sprijinul adultului.Coopereaza cu adultul în spalarea dintilor.Duce mâna la gura când tuseste.Recunoaste si spune când simte unele simptoame de boala.   Comunica adultilor sau colegilor atunci când vede un comportament periculos.Întelege diferenta dintre atingere sigura si atingere     periculoasa.Recunoaste simboluri care indica pericol si îl evita.Nu ia medicamente în absenta adultului, dar stie ca medicamentele sunt utile în anumite situatii.Priveste în stânga si în dreapta când traverseaza strada.Anticipeaza si întelege consecintele nerespectarii       regulilor. Identifica semne de protejare fata de pericole existente în sala de clasa si acasa.Respecta reguli de siguranta de baza în transportul public, pe strada, cu bicicleta etc.).  • Organizati activitati de preparare a unor salate, gustari si implicati-i pe copii în pregatirea lor. • Discutati despre fiecare aliment utilizat si despre importanta igienei alimentare si a unei alimentatii sanatoase. • Organizati activitati în care sa discutati despre mâncaruri. Organizati activitati în cadrul carora sa învete cum se spala fructele si legumele si de ce este necesara spalarea lor. • Implicati copiii în activitati de plantare, crestere si recoltare a unor legume, zarzavaturi. • Puneti la dispozitia copilului permanent servetele pentru a le utiliza la nevoie. • Supravegheati permanent respectarea rutinei în pastrarea igienei (spalatul mâinilor, mersul la toaleta, spalatul dintilor etc.). • Creati un loc unde copiii sa îsi poata pastra obiectele de igiena personala (sapunul, pieptenul, periuta de dinti etc.). • Propuneti jocuri precum „De-a magazinul” unde copiii pot utiliza produse de igiena personala (sapunuri, sampoane, geluri de dus, paste de dinti, bureti de baie etc.). • Apreciati de fiecare data când copilul pune mâna la gura când tuseste sau stranuta si foloseste servetelul. Realizati jocuri în grup mic în care unii copii sunt medici si altii pacienti. • Discutati despre simptoamele unor boli. • Utilizati imagini pentru a ilustra situatii de risc (consum de lichide din sticle necunoscute, apropierea de un fier de calcat în priza, de flacara etc.) si propuneti copiilor sa va spuna ce ar face ei daca s-ar afla într-o astfel de situatie. • Cititi povesti, povestiri ce prezinta situatii periculoase si discutati despre posibilitatea evitarii lor sau a riscurilor pe care le presupun. • Oferiti materiale, papusi, hainute, simboluri în centrul de joc simbolic unde copiii pot demonstra întelegerea pericolelor. • Mentionati permanent care este granita între sigur si periculos si argumentati permanent • Folositi iesirile în locuri publice pentru a discuta despre regulile de protectie si evitare a pericolelor. Atrageti-le atentia asupra anumitor semne si simboluri. Utilizati-le si în sala de grupa în timpul unor activitati. • Realizati carticele privind regulile de circulatie, afise. • Apreciati de fiecare data respectarea regulilor.  

Copii cu varsta de 61 – 84 luni

IndicatoriPractici de sprijin
Explica rolul benefic sau daunator al anumitor alimente pentru organismul uman.Recunoaste mâncaruri dintr-un grup de mâncaruri diferite, cu sprijinul adultului.Demonstreaza independenta în igiena personala (se spala si se sterge singur pe mâini, îsi acopera gura cu mâna când stranuta, când tuseste, foloseste independent toaleta, foloseste batista).Utilizeaza corect si independent periuta de dinti.Nu accepta jucarii, bomboane, mâncare, bani etc. de la persoane adulte necunoscute.Întelege ca unele comportamente pot fi daunatoare organismului (fumatul, consumul de alcool, jocul cu chibriturile etc.).Identifica adultii care pot sa-l(o) sprijine în situatii periculoase.Respecta regulile de comportare pe strada, în transportul public si în alte locuri publice pentru a evita accidentele, situatiile periculoase.Relateaza unde si când trebuie sa se adreseze pentru ajutor.Demonstreaza cunoasterea regulilor de siguranta în jocul simbolic.  • Implicati copiii în prepararea, pregatirea si servirea unei mese sanatoase. • Discutati despre valoare nutritiva a diferitelor alimente. • Realizati activitati de joc privind alimentatia, servirea mesei si comportamentul sanatos în timpul mesei, în care copiii joaca roluri diferite (de ex. „De-a restaurantul”). • Oferiti zilnic copiilor posibilitatea de a-si exersa deprinderile de igiena personala. Încurajati copiii care le respecta si amintiti constant de importanta respectarii lor. • Realizati cu copiii carticele despre sanatate. Încurajati- i sa realizeze desene, afise, poezioare sau cântecele despre regulile sanitare. • Vorbiti cu copilul despre profesia de medic stomatolog. Mergeti împreuna sa vizitati un cabinet stomatologic. • Invitati un medic stomatolog la gradinita pentru a le vorbi copiilor despre igiena dentara, despre periajul corect, periute si pasta de dinti • Folositi povestiri pentru a discuta despre pericole si cai de actiune în situatii periculoase. • Asigurati-va ca înteleg care sunt persoanele în care pot avea încredere si pot apela în astfel de situatii. • Utilizati exemple din viata lor personala pentru a discuta despre comportamente daunatoare. • Realizati cu copiii afise, „campanii” pentru evitarea pericolelor. • Propuneti jocuri pentru cunoasterea semnificatiei culorilor semaforului, a semnelor rutiere, discutii si jocuri de orientare într-un mediu nou. • Realizati harti rutiere cu copiii. • Propuneti în centrul de joc simbolic vizite la muzeu, la magazin, la medic, la piata si exersati regulile rutiere, de evitare a pericolelor etc. • Invitati lucratori ai politiei, medici, pompieri în sala de grupa etc. • Realizati un joc de rol cu diverse personaje care pot oferi ajutor în situatii de risc (medici, pompieri, politisti etc.). • Elaborati împreuna cu copiii scheme, desene reprezentând surse si persoane carora li se poate adresa pentru ajutor.