DEZVOLTAREA LIMBAJULUI, A COMUNICARII SI A PREMISELOR CITIRII SI SCRIERII
- Dezvoltarea limbajului si a comunicarii
Aspect specific: Dezvoltarea capacitatii de ascultare si întelegere (comunicare receptiva)
Reper 1: Copilul ar trebui sa fie capabil sa asculte în scopul întelegerii limbajului.
Reper 2: Copilul ar trebui sa fie capabil sa înteleaga semnificatia limbajul vorbit.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Participa la discutiile unui grup ascultând interlocutorii pentru un timp scurt.Demonstreaza întelegerea vocabularului uzual/de baza prin adecvarea raspunsului.Dobândeste informatii prin ascultare utilizându-le apoi în contexte adecvate.Demonstreaza un grad înalt de întelegere si participare în conversatii alaturi de copii sau adulti. Demonstreaza progres în întelegerea si aplicarea unor instructiuni simple din mai multe etape.Raspunde la întrebari folosind limbajul verbal, referindu-se atât la contextul prezent cât si la alte contexte.Face diferenta între cuvintele reale si cele inventate. | Încurajati/creati oportunitati pentru copii sa participe în grupuri la discutii pe diverse teme de interes.Cititi povesti unui grup de copii si încurajati-I sa puna întrebari sau sa va descrie „cu ce era îmbracata fetita”, „ce anume face ursul”, etc.Încurajati copilului sa povesteasca despre activitatile si experientele lui zilnice; sustineti extinderea vorbirii copilului prin adresare de întrebari deschise.Folositi cuvinte complexe în contexte diferite si explicati copilului sensul acestora.Valorizati participarea copiilor în discutiile care îl privesc.Jucati cu copilul jocuri care implica urmarirea unor instructiuni în secvente (jocuri de masa, jocuri de tip Domino, sau „Gaseste diferentele”) sau cântati cântece precum „Itsy Bitsy Spider”.Apreciati eforturile copilului de a raspunde la întrebari. Extindeti încercarile copilului de a folosi cuvinte si structuri noi, reformulând sau oferind modele de exprimare corecta.Selectati accesul copilului la programe de televiziune pentru copii si limitati-l la 1 ora pe zi; urmariti împreuna cu copilul si explicati semnificatia vocabularului utilizat. |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Asculta cu placere povesti înregistrate pe diferite suporturi magnetice (caseta audio, CD), înregistrari radio sau povesti citite de adulti. Participa la activitati în care se citesc povesti, povestiri pentru mai mult de 20 minute.Participa activ la discutiile dintr-un grup, ascultând si intervenind în conversatie, exprimându-si opinia.Întreaba ce înseamna cuvintele necunoscute.Urmeaza instructiuni cu 2, 3 etape necorelate si fara legatura cu contextele cunoscute.Povesteste un eveniment sau o poveste cunoscuta respectând succesiunea evenimentelor.Utilizeaza dialoguri în jocurile simbolice. | Furnizati copilului oportunitati de a asculta diferite înregistrari, atât la culcare, în masina, în cadrul unor activitati sau în momentele de tranzitie dintre activitati.Oferiti copilului carti cu povesti; cititi copilului încurajând participarea lui (urmarind imagini, anticipând continuarea…).Oferiti copilului sansa de a participa în activitati de grup, de a avea dreptul la opinie si de a se implica în luarea deciziilor.Raspundeti întrebarilor copilului cu atentie, oferind mai multe informatii.Puneti la dispozitia copilului jocuri de tip „Fa ca mine”, completati mici rebusuri, rezolvati jocuri precum „Parcurge labirintul”.Creati zilnic pentru copil oportunitati de a împartasi colegilor evenimente din viata personala, sau de a povesti în fata unui grup, singur sau împreuna cu un partener scene, povesti, legende citite de adultii din familie sau de personalul didactic.Încurajati copilul „sa puna în scena” în cadrul centrului de joc simbolic/de rol povesti clasice sau inventate de copii. |
Aspect specific: Dezvoltarea capacitatii de vorbire si comunicare (comunicare expresiva)
Reper 3: Copilul ar trebui sa fie capabil sa comunice eficient
Reper 4: Copilul ar trebui sa fie capabil sa demonstreze capacitatea de a se exprima corect gramatical.
Reper 5: Copilul ar trebui sa fie capabil sa-si extinda progresiv vocabularul.
Indicatori | Practici de sprijin |
Vorbeste suficient de clar pentru a fi înteles de toti interlocutorii.Relateaza întâmplari din experienta zilnica atât ca raspuns la întrebari cât si în mod spontan.Raspunde cu explicatii la întrebarea „De ce?”.Îsi exprima propriile opinii folosind cuvinte, gesturi sau diferite semne.Utilizeaza propozitii dezvoltate pentru a comunica nevoi, idei, actiuni sau sentimente. Transmite corect un mesaj (de la un coleg catre educatoare, de la bunici catre parinti). Foloseste pluralul în vorbirea curenta, corect si sistematic.Foloseste corect pronumele personal (eu, tu, ei, voi).Foloseste adverbe de timp (azi, mâine).Exprima în vorbirea curenta actiuni viitoare („trebuie sa”, „o sa …”).Vorbeste folosind propozitii dezvoltate si fraze pentru a descrie evenimente curente, oameni, locuri folosind verbe la timpul trecut.Descrie un produs al activitatii, un proiect în 3 sau mai multe propozitii secventiale.Foloseste corect prepozitiile în limbajul curent. Întelege si utilizeaza cuvinte care exprima grade de rudenie.Adreseaza frecvent întrebarile „De ce?”, „Pentru ce?”, „Unde?”, „Când” ca expresie a curiozitatii crescute care conduce la extinderea vocabularului. Cere explicatii la cuvintele pe care nu le întelege si le utilizeaza.Foloseste cuvinte pentru a evalua actiuni sau situatii („a patinat frumos, a schiat repede, a jucat bine…”).Îsi exprima starea de spirit si sentimentele utilizând o gama variata de cuvinte si expresii („Sunt fericit/trist/suparat/speriat/mirat/furios(a)”)Întelege si utilizeaza antonime (cuvinte cu sens opus) în vorbirea curenta. | Oferiti copilului posibilitatea de a initia conversatii cu persoane din afara familiei (la cumparaturi).Stimulati copilul sa îsi aminteasca si sa povesteasca experiente traite în absenta membrilor familiei (o vizita, o activitate, o aniversare).Ajutati copilul sa-si construiasca argumente pentru a explica un fapt, un fenomen. Acceptati, rafinati explicatiile copilului.Jucati jocuri de tip „Mima” cu copilul sau oferiti oportunitatea de a se juca cu alti copii.Încurajati copilul sa-si exprime verbal sentimentele de teama, frica, tristete. Nu negati aceste sentimente, ajutati copilul sa foloseasca cuvinte pentru exprimarea acestor trairi.Jucati cu copilul jocuri de tip „Telefonul fara fir”.Apreciati folosirea corecta a formelor neregulate de plural.Organizati jocuri de prezentare despre sine cu asocierea prenumelui si a unor calitati/interese personale, de tipul „Ce stii despre mine/noi?”Implicati copilul în relatari despre evenimente, fapte care sa includa exersarea folosirii adverbelor (Jucati jocuri de tip „Când/unde s-a întâmplat?”).Cititi copilului povesti. Pe parcursul povestii, dati copilului posibilitatea de a anticipa evenimentele sau de a modifica firul evenimentelor sau finalul.Puneti la dispozitia copilului imagini, comentati imaginile, creati scurte povesti pe baza lor sau dati copilului posibilitatea de a crea propriile desene pentru a ilustra povesti create. Jucati jocuri de tipul: „Unde este/era?”.Ascultati copilul atunci când doreste sa va transmit ceva, sa va faca partas la experientele sale de învatare. Acceptati ritmul copilului, nu îl grabiti si apreciati procesul de realizare ca si procesul prin care a trecut copilul.Utilizati jocuri cu imagini pentru consolidarea utilizarii corecte a prepozitiilor, de tipul „Spune unde se afla iepurasul?”Cititi copilului povesti si basme scrise de autori clasici din literatura româna (Petre Ispirescu, Ion Creanga) sau universala (H. Ch. Andersen, Ch. Perrault, Fratii Grimm).Apreciati întrebarile adresate de copil. Ajutati-l sa dobândeasca raspunsuri folosindu-se de diferite surse: imagini, dictionare sau enciclopedii pentru copii.Utilizati dictionarul în oferirea explicatiilor explicând copilului modalitatea de cautare. Daca folositi un dictionar pentru copii, implicati copilul în „citirea” imaginilor. Implicati copilul în evaluarea/autoevaluarea comportamentelor si situatiilor traite.Actionati empatic si ajutati copilul sa exteriorizeze trairile, emotiile si sa le exprime prin intermediul cuvintelor. Folositi jocuri tematice pentru a dezvolta inteligenta personala, astfel copilul începe sa constientizeze propriile sentimente, gânduri, lucruri care îi fac sau nu placere.Organizati jocuri de grup în care copilul sa recunoasca si apoi sa identifice cuvinte cu sens opus, ca de exemplu „Daca nu e…, atunci este…”. Explicati antonimele pornind de la experientele de viata si de învatare ale copiilor în întelegerea contrariilor: Atunci când nu îti este deloc frig, spui ca îti este…”. |
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Initiaza o conversatie si participa adecvat în conversatie cu copii sau adulti. Îsi adapteaza discursul în functie de interlocutor (cu copiii mici foloseste cuvinte simple, alt ritm al vorbirii).Adreseaza întrebari de informare si clarificare si raspunde la întrebari.Îsi exprima o idee prin mai multe modalitati.Foloseste intonatia atunci când dramatizeaza o poveste si interpreteaza un rol.Foloseste formule de politete în vorbire curenta.Copiii a caror limba materna nu este limba româna progreseaza în utilizarea acesteia în comunicare.Utilizeaza în vorbire acordul de gen,numar, persoana, timp.Foloseste corect adverbul de timp („azi, mâine, ieri”).Foloseste verbe la modul optativ („as putea”, „as vrea”).Demonstreaza folosirea propozitiilor în secvente logice.Utilizeaza cuvinte care exprima sentimente si emotii proprii si ale altora.Denumeste obiecte care nu se afla în câmpul vizual, folosind cuvinte adecvate.Poate defini anumite cuvinte din orizontul cunoscut cu ajutor (câinele este un animal cu 4 picioare).Întelege si utilizeaza în vorbire antonime si sinonime.Demonstreaza întelegerea unui vocabular specializat în anumite domenii (ex. în domeniul medical vorbeste despre stomatolog si pediatru).Îsi doreste sa foloseasca în vorbire cuvinte noi, creatii verbale, fantezii.Dezleaga ghicitori, rebusuri, creeaza rime.Utilizeaza în vorbire propozitii dezvoltate si fraze. | Initiati jocuri în care copilul sa aiba posibilitatea intervievarii diferitelor persoane: un membru din familie, un prieten, un vecin („Unde locuiesti? Câte persoane sunt în familia ta? Care este mâncarea/sarbatoarea preferata a familie tale?”).Oferiti copilului sansa de a-si exersa vorbirea în public, mai întâi în grupuri mici, în familie, cu prieteni.Adresati copilului întrebari deschise si raspundeti întrebarilor adresate de acesta.Încurajati copilul sa comunice o idee folosind limbajul verbal, mimico-gestual, simboluri.Asigurati accesul copilului la vizionarea unor spectacole de teatru pentru copii; încurajati copilul sa foloseasca obiecte din gospodarie drept recuzita pentru spectacolele jucate în casa.Cititi carti despre diverse culturi si saluturile lor: practicati saluturi diferite la începutul zilei.Alocati timp pentru copiii bilingvi sa se implice în conversatii semnificative atât în limba româna cât si în limba maternaJucati cu copilul jocuri cu potriviri de cuvinte de tip „Descurca cuvintele” sau „Raspunde repede si bine”.Fiti model în vorbirea copilului. Încercati sa îl determinati sa îsi corecteze singur exprimarea.Initiati jocuri de rol de tip „De-a eroii/De-a magicienii” cu scopul de a se simti puternici, de a avea controlul asupra sentimentelor si visurilor lor.Folositi timpul petrecut în familie împreuna (de ex. servirea mesei) pentru a oferi copilului sansa de a împartasi experientele, bucuriile, îngrijorarile de peste zi.Implicati copilul în jocuri de rol sau dramatizarea povestilor cunoscute; încurajati copilul sa-si aleaga si sa interpreteze rolul preferat; discutati despre cum s-a simtit interpretând rolul respectiv.Încurajati copilul sa povesteasca/repovesteasca povesti si povestiri îndragite având sau nu ca suport câteva imagini.Jucati jocuri de tipul „Defineste cuvântul”.Jucati jocuri cu antonime: „Spune cuvântul opus/invers?” sau „Sus/Jos”. Cititi poezii copilului; explicati cuvintele necunoscute cu ajutorul sinonimelor. Jucati jocuri cu sinonime de tipul: „Cum spunem altfel?” sau „Gaseste cuvântul geaman?”Laudati copilul atunci când foloseste în vorbire cuvinte noi; ajutati-l sa le introduca în contexte si propozitii noi.Încurajati copilul sa creeze povesti, povestiri, scurte istorii, pe care le puteti scrie pe masura ce acesta le creeaza pentru a le putea citi ulterior.Dezlegati ghicitori citite în carti sau reviste sau încurajati copilul sa creeze ghicitori si rime.Motivati copilul sa nareze din memorie. Cititi împreuna benzi desenate din revistele pentru copii si încurajati copilul sa povesteasca sau sa creeze pe baza de imagini propria istorie. |
- Premisele citirii si scrierii
Aspect specific: Participarea în experiente cu cartea; cunoasterea si aprecierea cartii
Reper 6: Copilul ar trebui sa manifeste interes pentru carte si tiparituri.
Reper 7: Copilul ar trebui sa fie interesat de citit.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
cartea favorita.copii sau pe care le întâlneste în sala de grupa.si discutarea unei varietati de genuri: fictiune/non-fictiune, poezie pentru copii, poezie populara, basme, reviste cu benzi desenate.alti copii.etichete familiare (din sala de grupa, de acasa).expresii, sintagme, din povestea preferata. | • Când cititi copilului, prezentati titlul cartii, autorul, discutati despre prima si ultima coperta. • Încurajati copilul sa împrumute si sa foloseasca în comun cartile. Stimulati copiii prin oferirea unor contexte în care sa-si prezinte cartile favorite, astfel încât sa le cunoasteti interesele si sa le stimulati interesul de cunoastere si celorlalti copii. • Discutati cu copilul despre continutul textelor citite, despre personajele principale si calitatile lor. • Ajutati copilul sa înteleaga ca se citeste de la stânga spre dreapta, de sus în jos, urmarind uneori textul atunci când cititi. • Etichetati lucrurile copilului, lucrarile sale, produsele activitatii sale ca si diferite spatii din sala de grupa (biblioteca, coltul papusii, masa pentru scris…). • Cititi copilului carti din cultura proprie/diferita de a dvs., poezii din folclorul copiilor sau apartinând autorilor clasici/pentru copii. În momentele în care repovestiti textele citite stimulati copilul sa foloseasca expresii din poveste. |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Întelege ce este titlul, autorul cartii.Este interesat de carti despre cum sunt concepute si cum functioneaza lucrurile (de ex., enciclopedii pentru copii).Povesteste cu colegii despre ce a aflat din carti.Cauta sa gaseasca diferite carti în functie de interes (despre dinozauri, despre vapoare).Are un autor sau un ilustrator preferat sau chiar o serie de carti de acelasi autor sau editate de aceeasi editura.Demonstreaza ca stie cum sa utilizeze si sa pastreze cartile.Este interesat de citit si încearca sa citeasca povestile favorite.Doreste sa rasfoiasca si încearca sa citeasca independent.Este interesat de carti despre aspect foarte diferite ale vietii.Diferentiaza un text în proza de unul în versuri.Sta si asista în momente de lectura fara sa deranjeze, ramâne pâna la finalul ei. | • Discutati cu copilul despre autorul cartilor citite, ca si despre autorul, regizorul în cazul spectacolelor de teatru sau al desenelor animate pentru copii. • Cititi copilului alaturi de povesti, povestiri, basme sau poezii si carti de stiinta (despre cum functioneaza obiectele, despre anotimpuri, despre viata plantelor si a animalelor…). • Oferiti copilului posibilitatea de a comunica cu parteneri de aceeasi vârsta pe teme de interes comun. • Dati copilului posibilitatea de a explora carti într-o librarie, biblioteca, magazin pentru copii, pentru a-si identifica interesele. • Creati împreuna carti pe diverse teme interesante pentru copil. Ajutati copilul sa dea cartii un titlu, sa scrie autorul si sa o ilustreze (Cartea despre mine, Cartea despre familia mea, Cartea vacantei, Enciclopedia noastra despre case/animale, Cartea despre excursiile grupei…). • Apreciati, laudati copilul atunci când foloseste corect si întretine cartile. • Puneti la dispozitia copilului si carti cu text putin pe care acesta îl poate citi sau memora. • Încurajati copiii sa citeasca unii altora. • Puneti la dispozitia copilului carti despre copii care arata si traiesc la fel/diferit, despre cum ne facem prieteni, despre bucuria de a avea frati/surori, de diferenta de a locui în oras si la sat, la munte sau la câmpie. • Cititi copilului poeziile preferate de mai multe ori; indicati fiecare cuvânt pe masura ce îl cititi; subliniati faptul ca între cuvinte exista spatii libere, ca unele cuvinte sunt scrise cu mai multe/mai putine litere. • Extindeti durata de timp în care cititi copilului pâna la 30-40 minute |
Aspect specific: Dezvoltarea capacitatii de discriminare fonetica; asocierea sunet – litera
Reper 8: Copilul ar trebui sa identifice diferite sunete ale limbii
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Demonstreaza cresterea constientizarii sunetelor initale ale unui cuvânt prinidentificarea lor cu/fara ajutor.Devine constient ca mai multe cuvinte încep cu acelasi sunet (b – bunic, bucatar, banana…).Alege din imagini obiecte care încep cu acelasi sunet.Articuleaza adecvat anumite sunete, toate vocalele si majoritatea consoanelor. | Jucati jocuri de identificare a sunetelor initiale ale cuvintelor utilizând la început cuvinte care încep cu vocale: A, E, I, O, U.Organizati jocuri/activitati în care copilul ar trebui sa diferentieze anumite sunete prin intermediul diferitelor jocuri de tip „Spune cu ce începe”.Jucati jocuri cu jetoane reprezentând diferite obiecte; sortati obiectele dupa diferite criterii, precum sunetul initial/final al cuvântului reprezentat.Faceti posibila participarea copilului în jocuri precum repetarea silabelor, cuvintelor. |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Demonstreaza cresterea constientizarii sunetelor initiale si finale ale unui cuvânt prin identificarea lor fara ajutor.Desparte cuvinte în silabe cu ajutor.Începe sa creeze cuvinte noi prin înlocuirea sunetului initial (lac, rac, sac).Identifica rime ale cuvintelor familiare în jocuri, cântece, poezii. | Implicati copilul în activitati si jocuri de limbaj de tip „Fazan”.Jucati jocuri de corespondenta între prenumele copilului, al dvs. si al altor cunoscuti si numarul de silabe pe care astea îl contin.Implicati copilul în jocuri cu sunete sau silabe.Încurajati copilul sa creeze rime; le puteti nota pentru a le citi ulterior. |
Reper 9: Copilul ar trebui sa puna în corespondenta simboluri abstracte cu sunete.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Identifica literele cuprinse în propriul nume cu sunetele specifice.Începe sa înteleaga faptul ca tiparitura reprezinta cuvinte. | Încurajati încercarea/ reusita copilului de a identifica literele cuprinse în prenumele sau.Puneti la dispozitia copilului literele din alfabetar pentru a realiza (compune) propriul nume.Urmariti cuvintele atunci când cititi copilului; indicati imaginea obiectului si cuvântul corespunzator. |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Recunoaste litere mari/mici de tipar si le pune în corespondenta cu sunetul asociat.Poate determina sunetul initial al unui anumit cuvânt, câte sunete sunt incluse într-un cuvânt. | Indica diferite litere, cuvinte din mediul înconjurator. Jucati jocuri de tipul „Spune unde s-a oprit roata”.Ilustrati poeziile/cântecele pe care le memoreaza copilul îmbinând scrierea unor cuvinte simple (monosilabice sau bisilabice) cu imagini |
Aspect specific: Constientizarea mesajului scris/vorbit
Reper 10: Copilul ar trebui sa aprecieze si sa foloseasca limbajul scris si tiparitura în fiecare zi.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Întelege faptul ca limbajul scris ia forme diferite (semne, litere, ziar, reviste, carti, meniu, mesaje prin Internet).Recunoaste coperta, prima si ultima pagina a unei carti.Identifica mesaje scrise sub forma de semne sau simboluri în mediul familiei sau în sala de grupa, de exemplu simboluri precum „Stop”.Începe sa constientizeze faptul ca literele compun cuvinte. | • Realizati împreuna mesaje pentru ceilalti membri ai familiei. Folositi mesaje de întâmpinare a colegilor în colectivitate. • Încurajati copilul sa-si realizeze propriile carti pe teme interesante pe care sa le ilustreze; asistati-l sa scrie autorul, titlul cartii. • Identificati/discutati cu copilul semnele de circulatie ca si altele întâlnite în plimbarile dvs. (ex. M – metrou, H – Spital). • Jucati jocuri cu câteva litere cunoscute, fie ca sunt din jetoane, fie magnetice; încurajati copilul sa le aranjeze, rearanjeze; cititi-le împreuna (ex: CAR / ARC / RAC). |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Identifica litere din numele propriu si alte nume/denumiri familiare.Recunoaste literele si cifrele în contexte diferite si face diferenta între ele.Citeste numele propriu în diferite contexte si pe cele ale câtorva colegi.Citeste câteva cuvinte din mediu (gradinita, spital, muzeu…).Constientizeaza faptul ca un mesaj se scrie/ citeste de la stânga spre dreapta, de sus în jos.Constientizeaza faptul ca limbajul rostit poate fi scris si apoi se poate tipari. | • Încurajati copilul sa-si eticheteze lucrarile, produsele activitatii sale; apreciati încercarea sa. • Realizati carti de mici dimensiuni în care copilul ilustreaza paginile, scrie titlul si autorul daca este posibil si numeroteaza paginile. • Încurajati copilul sa va prezinte lucrarile lui si pe cele ale colegilor din sala de grupa sau de la avizier; apreciati si extindeti acasa unele din lucrarile realizate în sala de grupa. • Când sunteti la plimbare sau într-un magazine cu copilul, încercati sa discutati semnele/simbolurile pe care le întâlniti, sa recunoasteti litere. • Când cititi copilului urmariti textul si identificati uneori titlu, semnele de punctuatie de baza (punct, semnul întrebarii). • Spuneti copilului o poveste despre primul sau pas sau primul cuvânt rostit; scrieti povestea si invitati copilul sa o ilustreze; cititi povestea mai târziu copilului. |
Aspect specific: Constientizarea mesajului scris/vorbit
Reper 11: Copilul ar trebui sa foloseasca mesajele scrise/vorbite pentru scopuri variate.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Identifica si foloseste o varietate de materiale tiparite (carti, reviste, ziare, retete, prospecte, cutii de jucarii, cutii de alimente).Întelege rolul tipariturii.Recunoaste semne/simboluri din mediul ambiant. | • Aratati copilului si rasfoiti împreuna materiale diverse care transmit informatii: carte de telefon, manuale de functionare a obiectelor casnice, pliante, bilete de teatru, chitante de cumparaturi. • Asamblati împreuna o jucarie urmarind instructiunile de pe pachet/cutie. • Permiteti copilului sa apese butonul unui lift, sa foloseasca telecomanda televizorului sau sa asculte independent o caseta audio/video. • Pe strada, aratati-i copilului inscriptiile/firmele luminoase ale magazinelor. |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Identifica mesaje scrise în mediul familiei sau în sala de grupa.Utilizeaza imagini ca surse de informatie (utilizeaza semne pentru completarea calendarului naturii).Recunoaste etichete diverse în mediu care faciliteaza întelegerea acestuia (semnalizarea statiei de metro, recunoasterea unui Taxi) sau reclame.Utilizeaza o carte de bucate în imagini pentru a realiza o reteta sau o harta pentru copii. | • Cititi materiale diferite în prezenta copilului, de la pliante de la gradina zoologica, muzee sau parcuri de distractie, la reviste auto, harta metroului sau a orasului, reviste de moda sau carte de bucate. • Realizati un calendar pentru a va ajuta copilul sa îsi reaminteasca ce ati lucrat sau evenimente speciale ale familiei. Discutati cu copilul despre cum ar trebui sa ne îmbracam urmarind starea vremii la TV sau rubrica Meteo din ziar, de pe Internet. • Concepeti împreuna bilete pentru intrare la spectacolul preferat îmbinând desenul cu scrierea cu litere si utilizarea cifrelor. • Concepeti împreuna o carte de bucate cu felurile de mâncare favorite ale familiei; numerotati retetele. |
Aspect specific: Însusirea deprinderilor de scris; folosirea scrisului pentru transmiterea unui mesaj
Reper 12: Copilul ar trebui sa utilizeze diferite modalitati de comunicare grafica.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Îsi corecteaza pozitia corpului la scris; îsi ajusteaza pozitia foii, hârtiei folosite.Deseneaza schita corpului uman.Începe sa respecte conturul imaginilor si sa coloreze în interior.Lipeste fragmente de hârtie si resturi vegetale pentru a crea o imagine. Începe sa reprezinte povesti si experiente personale prin desene, jocuri, sau dictând adultilor ce ar dori sa exprime.Experimenteaza scrisul cu o varietate de instrumente de scris (creioane, pensule, computere).Copiaza sau îsi poate scrie numele cu ajutor. | • Ajutati-l sa îsi corecteze independent pozitia corpului prin stabilirea unor referinte; faceti legatura cu cartile citite/rasfoite despre corpul omenesc. • Puteti exersa desenul corpului omenesc folosind oglinzi mari, atât pentru observarea corpului omenesc, cât si pentru pictarea pe oglinda a conturului unei papusi. • Apreciati efortul copilului de a colora în contur; folositi imagini pe foi A4. • Cereti copilului sa descrie lucrarea realizata; notati descrierea sa pentru a o citi alta data; cereti copilului sa o semneze, iar daca este posibil, sa dateze lucrarea. Încurajati realizarea de felicitari, invitatii din materiale cât mai neconventionale. • Realizati împreuna o carte despre trei lucruri pe care copilul le face înainte de a merge la culcare: adaugati imagini pentru a ilustra fiecare secventa; adaugati cuvinte; alegeti un titlu; desenati o imagine pe coperta; cititi cartea împreuna cu membri familiei. • Puneti la dispozitia copilului, daca este posibil, un computer sau o masina de scris pentru exersarea scrisului. • Scrieti numele copilului cu litere suficient de mari si usor de citit; numarati împreuna literele care compun numele; ajutati copilul sa rosteasca fiecare sunet; scrieti numele dvs. sub al copilului; prin ce se aseamana/deosebesc? |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Foloseste/scrie cuvinte familiare (numele, mama…).Copiaza cuvinte familiare sau data.Foloseste instrumente de scris foarte variate (creion, pix, culori, computer).Îsi ajusteaza pozitia la scris, modul de apucare a instrumentului de scris si pozitia foii.Întelege conceptul de scriere pentru comunicarea unei informatii sau a unui mesaj (eticheteaza lucrarile, scrie scurte mesaje de felicitare). Utilizeaza, cu ajutor, jocuri de masa cu litere (scrabble, cuvinte încrucisate, rebus). | • Implicati copilul în dezvoltarea de proiecte colective care implica scris (realizarea unui jurnal, realizarea unei reviste pentru copii, a unor colaje din benzi desenate). • Responsabilizati copilul în legatura cu propriul portofoliu. Explicati importanta datarii si etichetarii lucrarii. • Asigurati existenta unui spatiu destinat scrierii acasa si în sala de grupa, atât pentru lucru individual ca si în grup. • Explicati cu ajutorul copilului importanta pozitiei corecte la scris pentru asigurarea dezvoltarii corecte a corpului. • Ajutati copilul sa aleaga o persoana speciala si discutati cu acesta mesajul pe care doreste sa îl transmita; încurajati copilul sa ilustreze felicitarea si adaugati cuvinte daca este posibil, independent sau cu ajutor. • Jucati jocuri cu litere din diferite materiale. Încurajati copilul sa copieze conturul literei, sa o descrie. |
Responsabil activitati de informare,
Sorina Jipianu (Macoviciuc)