CAPACITATI SI ATITUDINI ÎN ÎNVATARE
Curiozitate si interes
Reper 1: Copilul ar trebui sa fie capabil sa manifeste curiozitate si interes sa experimenteze si sa învete lucruri noi.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Manifesta entuziasm fata de deplasarile în aer liber si în locuri noi.Experimenteaza materiale noi si combinatii noi de materiale.Manifesta interes fata de cum si de ce oamenii fac diverse lucruri.Formuleaza frecvent întrebarea „De ce?” si ”Cum?” pentru a întelege ce se petrece în jur.Îsi contureaza incipient domenii de interes (dinozauri, animale, eroi ca Spiderman, Testoasele Ninja, papusi Barbie, etc.). | • Organizati incursiuni în cartier sau în comunitate, excursii, vizite la gradina zoologica, gradina botanica, muzee, etc. • Puneti la dispozitia copilului o varietate de materiale noi si încurajati-l sa încerce diverse combinatii. • Adresati-i încurajari: „Bravo”, „Hai sa vedem ce se întâmpla daca amesteci albastru cu galben!” • Dati copilului posibilitatea sa va urmareasca în timp ce realizati diverse activitati (cititi, gatiti, sofati, îngrijiti plantele, folositi calculatorul, folositi CD-playerul, faceti fotografii, etc.) • Raspundeti cu rabdare întrebarilor copilului. • Încurajati copilul sa construiasca singur raspunsurile. • Puneti la dispozitia copilului o varietate de materiale informative (enciclopedii pentru copii, carti) si cautati împreuna raspunsuri la întrebarile lui. • Urmariti împreuna cu copiii emisiuni de stiinta accesibile, folositi jocuri pentru copii (de pe Internet sau pe CD/ DVD) si oferiti-i explicatii suplimentare. • Încurajati conturarea unor domenii de interes, acordând atentie speciala dimensiunii de gen; perpetuarea stereotipurilor de gen le limiteaza dezvoltarea prin explorarea unui set redus de activitati si prin construirea unui set de perceptii reduse asupra propriilor competente (fetele au preocupari domestice, baietii construiesc si repara lucruri). • Puneti la dispozitia copiilor jucarii non-specifice în mod traditional genului (piese pentru constructii, papusi, costume de politist, medic, bucatar, pompier, etc.) si asistati copilul în explorarea si descoperirea lor. |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Formuleaza întrebari referitoare la schimbarile din jur.Cauta informatii noi legate de domeniile care îl intereseaza. Exprima satisfactia în descoperirea si discutarea unor noi informatii si situatii.Împartaseste celorlalti entuziasmul sau legat de noi descoperiri. | • Practicati cu copiii activitati de observare si de înregistrare a schimbarilor din jur si încurajati i sa formuleze întrebari referitoare la fenomenele urmarite • Utilizati calendarul naturii la clasa sau metoda Stiu/ Vreau sa stiu/ Am aflat. • Urmariti împreuna cu copiii emisiuni de stiinta accesibile lor. • Furnizati materiale informative diverse (enciclopedii, reviste, carti) si acordati-i sprijinul când cauta informatii (de exemplu, cautati împreuna imagini pe Internet). • Încurajati copilul în demersurile sale exploratorii si laudati-l. • Organizati centre de stiinta în sala de clasa (urmariti cresterea plantelor, germinarea, realizati mici experiente nepericuloase). • În cadrul grupei de gradinita, stimulati-l sa-si asume responsabilitati în domenii în care se simte competent. • Initiati jocuri de rol de tip „reporter” – „cercetator” în care sa îsi prezinte descoperirile. |
Initiativa
Reper 2: Copilul ar trebui sa fie capabil sa aiba initiativa în interactiuni si activitati.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Cere unui copil sa se joace împreuna.Gaseste si utilizeaza materiale pentru a pune în practica o idee (cuburi pentru o constructie). Ia decizii legate de activitati si materiale dintr-o gama mai larga. | • Oferiti copiilor posibilitatea de a lucra în grupuri mici si în perechi în cadrul activitatilor. • Modificati activitatile grupului pentru a asigura si participarea copiilor cu nevoi educationale speciale. • Încurajati copiii sa improvizeze, folosind resursele disponibile (cutii goale de carton, materiale din natura, ambalaje, etc.). • Laudati rezultatele copilului si încurajati-l pentru comportamentele sale pro-sociale. • Oferiti resurse variate. Respectati initiativele si deciziile copilului, tinând cont de faptul ca pot avea initiative în prezenta copiilor de aceeasi vârsta, dar nu si în prezenta altor copii mai mari. |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Alege si desfasoara activitati care concorda cu interesele lui/ei sau pentru care a fost motivate corespunzator.Face planul unei activitati si îl pune în practica.Initiaza jocuri si activitati cu alte persoane, copii si adulti.Exprima dorinta de a învata sa realizeze anumite actiuni de autoservire, sa confectioneze obiecte, jucarii sau sa gaseasca informatii despre obiectele interesante. | • Oferiti copiilor posibilitatea de a-si alege activitatea pe care doreste sa o desfasoare (având la dispozitie mai multe optiuni) si de a-si allege partenerii. • Exersati cu copiii deprinderile elementare de planificare, discutând înaintea unei activitati anticiparea desfasurarii actiunii (de exemplu: Daca mergem la picnic, de ce avem nevoie? Cum procedam?). • Acordati oportunitati de manifestare a initiativei: solicitati copiilor sa propuna ocupatii, jocuri, subiecte de discutie, subiecte pentru activitatile artistice, etc. • Oferiti copiilor posibilitatea de a-si alege activitatea, de a-si alege partenerii. • Acordati timp în fiecare zi pentru jocul liber al copilului, când acesta initiaza jocuri. • Sustineti initiativele care vin din partea copilului si facilitati-le accesul la informatii si materiale. Fiti receptivi la dorintele de cunoastere ale acestora. |
Persistenta
Reper 3: Copilul ar trebui sa fie capabil sa continue realizarea sarcinii, chiar daca întâmpina dificultati.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
între 5 si 10 minute. | • Aratati disponibilitate copilului si raspundeti când va solicita, fara sa fiti intruzivi. • Ajutati copilul sa îsi concentreze atentia prin modularea vocii, spunându-i „Vreau sa fii atent/a la poveste, Uita-te aici!” sau folosind marionete. • Faceti comentarii pozitive referitoare la persistenta si concentrarea atentiei copilului. • Vorbiti cu copilul despre ce i-a reusit si ce n-a mers, ajutati-l sa puna în aplicare mai multe alternative de rezolvare. • Reformulati sarcina daca este nevoie, adaptativa asteptarile fata de persistenta în activitate în cazul copiilor cu CES (de exemplu, copiii cu deficit de atentie ADHD). Sustineti copilul prin atitudine manifesta, pentru a nu se demoraliza. Încurajati copilul sa aiba o atitudine adecvata (constructiva) fata de o nereusita |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Se concentreaza la o activitate 20 de minute, fara supervizare.Planifica o activitate din 3 – 4 pasi si o realizeaza.Realizeaza o sarcina revenind asupra ei în intervale diferite de timp. Revine asupra sarcinii chiar daca are dificultati, este întrerupt/a sau are anumite nemultumiri. | • Creati oportunitati si timp suficient pentru a alege si derula activitati care îi intereseaza pe copii. • Oferiti copiilor oportunitati de a-si stabili si urma obiective. • Propuneti copiilor sa îsi aleaga o activitate dorita si sa-si elaboreze un plan de realizare a acesteia. (Adresati întrebari de genul: Ce ai vrea sa faci? De ce ai avea nevoie? Ce vei face mai întâi? Si apoi? Crezi ca ai tot ce îti trebuie? Ai timp suficient?). • Dati copiilor posibilitatea sa îsi asume responsabilitati pentru activitati care se deruleaza pe mai mult de o zi. • Derulati cu copiii proiecte pe termen lung, care presupun mai multe etape (de ex. cresterea plantelor, pentru a le îngriji si pentru a observa cum cresc). • Oferiti ajutor pentru a solutiona problemele si a-si mentine încrederea în fortele proprii. • Discutati individual sau în grup sarcina, examinati alte posibilitati de abordare si propuneti copilului se revina la ea. Îndemnati copilul sa reflecteze asupra sarcinii si sa revina. • Oferiti suficient timp pentru a finaliza jocuri sau sarcini complexe. |
Creativitate
Reper 4: Copilul ar trebui sa fie capabil sa manifeste creativitate în activitatile zilnice.
Copii cu varsta de 37 – 60 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Sugereaza teme pentru jocuri simbolice si pentru jocurile de rol. Se implica si ramâne angajat în jocuri complexe („casa”, „în excursie”, „super-eroii”).Inventeaza cântece, povesti sau cuvinte.Îsi exprima ideile prin activitati artistice, constructii, muzica sau miscare.Creeaza reguli acceptabile într-un joc de grup. | • Creati un mediu în care copilul sa fie stimulat sa experimenteze si sa îsi foloseasca imaginatia. • Folositi întrebari deschise pentru a stimula creativitatea. • Dati copiilor suficient timp pentru a initia jocuri si a-si pune în practica ideile legate de desfasurarea jocului. • Încurajati copiii sa-si imagineze alt final pentru povesti cunoscute, formulând întrebari de tipul „Ce-ar fi fost daca…” • Formulati sarcini care presupun aplicarea de strategii alternative si nu gasirea unui raspuns corect sau incorect. • Facilitati accesul la produse artistice si întâlnirile cu artisti care sa reprezinte propria cultura. • Demonstrati ce înseamna sa fii flexibil si sa poti schimba anumite rutine. • Oferiti sprijin suplimentar pentru structurarea activitatilor în cazul copiilor cu CES. |
Copii cu varsta de 61-84 luni
Indicatori | Practici de sprijin |
Aduce elemente noi în activitatile cunoscute.Schimba continutul unor povesti cunoscute si introduce personaje create de el, schimbând astfel întregul fir al povestii.Inventeaza jocuri si activitati noi. | • Folositi întrebari deschise în dialogurile cu copiii. Nu folositi modele. • Încurajati copiii sa utilizeze ceea ce stiu în situatii noi: sa formeze obiecte variate din formele geometrice cunoscute, sa cânte versurile memorizate, sa puna în scena povestile cunoscute, etc. • Propuneti copiilor sa înlocuiasca unele personaje din povesti, filme cu desene animate si sa presupuna, ce s-ar produce „Ce-ar fi daca…?”. • Încurajati si extindeti ideile si actiunile noi ale copiilor. • Demonstrati copiilor cum pot fi combinate diferite materiale sau actiuni. Propuneti copiilor sa încerce. Propuneti copiilor sarcini noi (sarbatorirea unui eveniment, pregatirea pentru vizita unui adult din comunitate) si solicitati-le idei, solutii. • Discutati împreuna cu copiii despre valorificarea deseurilor, despre ce utilizari pot avea cutiile de carton, din ce pot fi improvizate diverse obiecte necesare activitatilor în gradinita. • Valorificati jocuri în care regulile interzic comunicarea verbala, propunându-le copiilor sa utilizeze cântatul, desenul, dansul, miscarea. |