Dezvoltarea cognitiva este un domeniu la fel de important ca celelalte, iar perioada primilor trei ani este o perioada cruciala pentru dezvoltarea abilitatilor vizate de acest domeniu, mai ales datorita disponibilitatii si plasticitatii creierului.
Dezvoltarea cognitiva si cunoasterea lumii se refera la capacitatile copilului de a gândi, a asimila noi informatii si a utiliza ceea ce stie, de a descoperi si a-si construi întelegerea prin interactiunea cu cei din mediul social apropiat si cu mediul fizic în care traieste.
De aceea, abilitatile din acest domeniu nu se reduc doar la ceea ce multi considera a fi necesar sa stie copilului înainte sa intre la gradinita, un anumit set de cunostinte (culori, forme, numere, cifre, etc.), ci cuprind o gama mult mai larga si foarte importanta de capacitati precum gândirea, explorarea mediului pentru a-l cunoaste, pentru a stabili relatii, conexiuni între caracteristicile obiectelor sau ale fiintelor, între fenomene, evenimente si situatii, rezolvarea de situatii problematice, toate acestea însemnând sa-l învatam pe copil sa gândeasca, sa-si construiasca cunoasterea, pe lânga a-i oferi un set cât mai divers de cunostinte despre lumea înconjuratoare.
Dezvoltarea gândirii logice si rezolvarea de probleme, ca prim subdomeniu, vizeaza capacitatile copilului de a analiza si stabili relatiile ce se pot stabili între obiecte, evenimente, persoane, situatii. Relatia de cauzalitate, gândirea critica si analitica, rezolvarea de situatii problematice, reprezinta aspecte-cheie ale acestui subdomeniu, ce stau la baza dezvoltarii cognitive de mai târziu. Copilul înca de când se naste manifesta o mare disponibilitate de a recepta informatii din mediul înconjurator, de a explora miscari si actiuni, este însa crucial rolul adultului în a-l ajuta si stimula în acest parcurs. Copilul trebuie ajutat sa înteleaga de ce, cum, când, în ce conditii se întâmpla anumite lucruri, pentru a putea realiza conexiuni logice între actiunile si cunostintele dobândite. El trebuie sa fie actorul principal în descoperirea lor cu sprijinul adultului.
Subdomeniul Cunostinte si deprinderi elementare matematice, cunoasterea si întelegerea lumii cuprinde mai multe tipuri de cunostinte ce privesc atât lumea numerelor, culorilor, formelor, unitatilor de masura, cât si lumea vie si nevie, a Pamântului si Spatiului.
Pe lânga aceste cunostinte generale, acest subdomeniu cuprinde si multe abilitati ce se dezvolta prin punerea în relatie a acestor cunostinte: grupare, seriere, comparare, ordonare, masurare, asociere fie a obiectelor, fie a caracteristicilor, fie a fiintelor vii sau nevii, fie a fenomenelor, fie a evenimentelor. Toate aceste abilitati necesita suport concret (materiale, obiecte, imagini), contexte de învatare cât mai variate pentru ca întelegerea lor sa fie cât mai completa, stimulare si atentie sustinuta din partea adultilor.
Acest subdomeniu atrage atentia si asupra altui aspect: pentru a creste copii care sa înteleaga locul si rolul omului în interactiunea sa cu mediul, mai ales în contextul amenintarilor climatice pe care le traim, nu va fi suficient sa stie sa numere, sa cunoasca culorile, sa faca operatii simple matematice sau sa cunoasca grupe de obiecte sau fiinte. Este important sa dezvoltam comportamente ecologice, de dezvoltare durabila, care nu sunt altceva decât explicatii ale relatiilor de cauzalitate ce se stabilesc între actiunea omului si mediul fizic si ale modului în care lumea vie si cea nevie se afla într-o continua interactiune. Aceste comportamente se dezvolta înca de la nastere.
Dezvoltarea gândirii logice si rezolvarea de probleme
Reper 1: Copilul ar trebui sa fie capabil sa demonstreze constientizarea relatiei cauza-efect.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori Urmareste un obiect care a cazut. 2. Utilizeaza miscari, sunete, gesture pentru a observa impactul lor asupra interactiunilor si mediului. 3. Actioneaza asupra obiectelor pentru a obtine un sunet, o miscare care îi face placere. 4. Repeta anumite miscari pentru a cauza aceleasi efecte. | Practici de sprijin • Puneti la dispozitia copilului jucarii care emit sunete când sunt strânse, împinse, lovite. Atentionati copilul la consecinta actiunii sale. • Raspundeti la actiunile copilului, stimulându-l si încurajându-l sa interactioneze cu obiectele. • Demonstrati si explicati-i relatiile dintre obiecte si fenomene, de ex. ce se întâmpla daca arunca jucaria din patutul lui. • Oferiti copilului experiente care pun în valoare relatia cauza-efect (daca lovesc cu mingea un obiect se rastoarna, daca apas pe un buton se aprinde lumina etc.). |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 5. Experimenteaza pentru a observa efectele propriilor actiuni asupra obiectelor si asupra celorlalti. 6. Observa actiunile celorlalti pentru a re marca efectul actiunii lor asupra obiectelor si persoanelor. 7. Demonstreaza ca începe sa înteleaga relatia cauza-efect (daca stingi lumina, se face întuneric). | Practici de sprijin • Oferiti copiilor materiale diverse, sigure si adecvate vârstei pentru a le putea manipula si actiona asupra lor. • Demonstrati-i diverse experimente ce exemplifica relatia de cauza-efect. Însotiti actiunile dumneavoastra de explicatii. Repetati-le. • Oferiti permanent explicatii ale relatiei cauzaefect, ce se întâmpla când actionam asupra unor obiecte. Lasati copilul sa experimenteze sub atenta supraveghere. |
Reper 2: Copilul ar trebui sa fie capabil sa observe si sa compare actiuni, evenimente.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 8. Urmareste actiunile celorlalti. 9. Exploreaza în moduri diferite obiectele, ducându-le la gura, miscându-le, zornaindu-le, aruncându-le. 10. Imita miscarile, gesturile altora imediat dupa ce le-a observat. | Practici de sprijin • Jucati-va cu copilul cântând, gesticulând, emitând sunete. • Oferiti copiilor jucarii si obiecte diferite ca forma, culoare, sunete emise, pentru a le putea compara. Însotiti jocul copilului de explicatii. • Aratati-i copilului obiecte din jur indicându-le cu mâna |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 11. Imita actiuni vazute în alte momente si contexte. 12. Constata si descrie asemanarea sau deosebirea dintre doua obiecte de acelasi tip (o minge este mai mare decât alta, fusta mea este la fel cu cea a Mariei etc.) | Practici de sprijin • Apreciati eforturile copilului de a încerca prin imitare actiuni noi, vazute în diverse contexte. • Demonstrati-le, explicati si implicati copilul în activitati de comparare a obiectelor în functie de marime, forma sau alte caracteristici. • Valorificati orice moment al zilei pentru a surprinde comparatii între actiuni si obiecte. |
Reper 3: Copilul ar trebui sa fie capabil sa utilizeze experientele trecute pentru a construi noi experiente.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 13. Încearca sa utilizeze un obiect sau o jucarie care a vazut cum poate fi utilizat/a. 14. Constientizeaza permanenta (realizeaza ca persoanele si obiectele exista si dupa ce nu se mai vad). | Practici de sprijin • Oferiti copiilor jucarii diverse, obiecte familiare pe care a vazut cum le-ati utilizat (o palarie pe care si-o poate pune pe cap, cana din care sa bea, obiecte de uz casnic). • Jucati jocuri care sprijina întelegerea permanentei obiectelor (ascunderea lor si revenirea lor). Jucati „De-a Cu-Cu Bau!” |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 15. Generalizeaza idei pornind de la experiente anterioare, de ex. observa cum adultul sufla în mâncare pentru a o raci si sufla si el/ea la urmatoarea masa. 16. Realizeaza conexiuni între obiecte (matura este pentru a matura, umbrela este pentru ploaie etc.). | Practici de sprijin • Explicati actiunile dumneavoastra pentru a le întelege copilul si a le utiliza si el în contexte similare. Implicati-l în activitati rutiniere. • Numiti permanent obiectele pe care le folositi si pentru ce le folositi. • Realizati jocuri de rol în care copii sa poata utiliza diverse obiecte pentru actiunile pentru care sunt destinate apelând la experienta lor anterioara. |
Reper 4: Copilul ar trebui sa fie capabil sa gaseasca multiple raspunsuri/solutii la întrebari, situatii, probleme si provocari.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 17. Ajunge la o jucarie sau un obiect care s-a îndepartat rostogolindu-se. 18. Cauta în adult o solutie pentru rezolvarea unei probleme, atragându-i atentia prin sunete, gesturi, expresie a fetei. 19. Foloseste obiectele ca mijloc pentru atingerea unui scop (utilizeaza un camion ca sa transporte cuburi, lingura ca sa ajunga la mâncare etc.). | Practici de sprijin • Puneti la dispozitia copilului obiecte securizate adecvate vârstei lui pe care sa le poata manipula. Plasati-le în apropierea lui pentru a se îndrepta catre ele. • Reactionati întotdeauna la semnalele copilului prin care doreste sa va atentioneze ca are o problema în care va solicita ajutorul. • Puneti la dispozitia copilului jucarii care îi permit utilizarea lor pentru atingerea unui scop (camioane cu remorca, carut pentru papusi etc.). • Jucati-va împreuna cu el încercând sa puneti forme mari în forme mici, sa încarcati/sa umpleti diverse recipiente si sa le goliti. Sa construiti din forme geometrice utilizând diferite strategii. • Apreciati actiunile noi ale copilului pe care le întreprinde independent pentru a atinge un scop. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 20. Utilizeaza explorarea prin încercare si eroare pentru a rezolva probleme. 21. Încearca modalitati diverse pentru solutionarea unei probleme înainte de a cere sprijin. | Practici de sprijin • Provocati copilul sa rezolve probleme fara sa-l ajutati (sa îsi scoata jucaria preferata de sub alte jucarii). Lasati-l sa încerce singur. • Vorbiti cu el sau demonstrati, dupa multiple încercari, posibilele solutii. • Jucati-va cu el jocuri care au mai multe solutii ( de ex. constructia unui castel pentru un personaj preferat). |
Cunostinte si deprinderi elementare matematice, cunoasterea si întelegerea lumii
Aspect specific: Reprezentari elementare matematice (numere, reprezentari numerice, operatii, concepte de spatiu, forme geometrice, întelegerea modelelor, masurare)
Reper 5: Copilul ar trebui sa fie capabil sa demonstreze cunoasterea numerelor si a numeratiei.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 22. Întelege semnificatia cuvântului „mai mult” în privinta mâncarii, a jocului. 23. Utilizeaza gesturi pentru a cere „mai mult”. 24. Imita cuvinte ce desemneaza numere. | Practici de sprijin • Vorbiti cu copilul utilizând termenii „mai mult”, „mai putin”, numarând cu voce tare obiectele. • Puneti în mediul copilului materiale cu cifre si numiti-le tot timpul. • Cântati cu el cântece care utilizeaza numerele si numeratia. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 25. Numara pe dinafara pâna la 5. 26. Imita cântece si rime cu numere. 27. Recunoaste unele cantitati ale unor obiecte (doua carti, trei cutii etc.). 28. Identifica si compara cantitati utilizând comparatiile mai mare/mic, mai mult/putin. | Practici de sprijin • Utilizati în activitatile cotidiene tot timpul numeratia si numerele („Mai trebuie înca doua”, „Acum suntem numai patru în sala” etc.). • Cântati cu copii cântece care utilizeaza numerele. • Numiti permanent cantitatea obiectelor pe care le utilizati („doua carti, patru creioane, trei papusi etc.”). Rugati copilul sa va aduca doua…, trei… • Realizati activitati de gospodarie în care utilizati mai multe fructe sau legume si utilizati termeni precum: mai multe, mai putine, mai mari, mai mici. |
Reper 6: Copilul ar trebui sa fie capabil sa demonstreze cunostinte si abilitati de operare cu marimi, forme, greutati, înaltimi, lungimi, volume.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 29. Se joaca cu jucarii de diverse marimi si forme. 30. Identifica la cere obiecte mari si obiecte mici de acelasi tip. | Practici de sprijin • Descrieti copilului obiectele în functie de marime, greutate, lungime, precum si persoanele. • Initiati jocuri cu cuburi piramida, papusi de dimensiuni diferite de tip „Papusa ruseasca”. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 31. Ordoneaza cu sprijin câteva obiecte dupa marime. 32. Utilizeaza corect cuvinte precum „mare”, „mic”, „multe”, „putine”. 33. Compara marimea unor obiecte familiare de acelasi fel (pantofi, gentute etc.). 34. Identifica prin comparare care obiect este mai mare dintre doua obiecte de acelasi tip. 35. Exploreaza utilizarea unor obiecte de masurat (cântarul, diferite recipiente pentru volum etc.). | Practici de sprijin • Puneti la dispozitia copilului obiecte care au marime, greutate diferite. • Implicati copiii în activitati de organizare a cuburilor în rafturi si solicitati gruparea cuburilor dupa anumite criterii. • Jucati-va jocuri care implica o comparare a obiectelor în functie de marime, greutate, volum. • Implicati copiii în activitati în Centrul de Nisip si apa pentru a experimenta volumele: sa umple recipiente cu apa, cu nisip, sa le compare. • Puneti la dispozitia copilului instrumente de masurare si jucati jocuri de tipul „La piata, la cumparaturi”, „La alimentara” etc. |
Reper 7: Copilul ar trebui sa fie capabil sa identifice si sa numeasca forme ale obiectelor.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 36. Se joaca cu jucarii de forme diferite, chiar daca nu reuseste sa potriveasca întotdeauna formele (patratul în spatiul de forma patratului, rotundul în spatiul de forma rotundului etc.). | Practici de sprijin • Puneti la dispozitia copilului jucarii care se bazeaza pe forma. Identificati si numiti în mediul copilului diferite forme. • Cântati cu el cântece sau cititi-i carti în care sunt prezente diferite forme. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 37. Potriveste forme simple în puzzle-uri cu forme sau tablite cu forme. 38. Identifica forma rotunda/cercul. 39. Creeaza si copiaza forme simple realizate de altii. | Practici de sprijin • Utilizati cuvinte care desemneaza forme în activitatea cotidiana. Numiti forme ale obiectelor cu care copilul se joaca. • Cautati împreuna cu copilul forme geometrice în mediul lui înconjurator („Unde mai vezi un rotund?”). Explorati elemente decorative. • Puneti la dispozitia copilului piese de forme geometrice, puzzle-uri cu forme geometrice. Încurajati-i sa copieze formele pentru a realiza anumite compozitii artistice. |
Reper 8: Copilul ar trebui sa fie capabil sa realizeze operatii de seriere, grupare, clasificare a obiectelor.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 40. Grupeaza, cu ajutorul adultului, obiecte dupa o singura culoare. | Practici de sprijin • Utilizati carti cu imagini pentru a numi formele, culorile, marimea. Cântati cântecele despre forme si asociati-le cu imaginea acestora. • Cereti copiilor sa strânga materialele care sunt numai animale, sau care sunt rosii, sau care sunt rotunde etc. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 41. Seriaza obiecte de acelasi fel într-un sir (un sir de cuburi). 42. Grupeaza obiectele dupa un criteriu. 43. Identifica, cu sprijin, categorii de obiecte, fiinte (pisica, vulpea, câinele sunt animale). | Practici de sprijin • Realizati cu copiii trenulete, serpisori din diferite obiecte. • Oferiti copiilor obiecte de forme si culori diferite si propuneti-le o tema cu o anumita culoare sau cu o anumita forma. • Cititi cu copiii carticele cu imagini care denumesc aceleasi categorii de obiecte sau fiinte. • Jucati jocuri de potrivire a obiectelor la categoriile corespunzatoare. |
Aspect specific:Cunoasterea si întelegerea lumii (lumea vie, Pamântul, spatiul, metode stiintifice
Reper 9: Copilul ar trebui sa fie capabil sa dobândeasca informatii despre mediul înconjurator si lumea vie prin observare, manipulare de obiecte si investigarea mediului
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 44. Întoarce capul si priveste spre locul de unde vin diverse surse de stimulare (sunete, voci, miros, lumina puternica…). 45. Foloseste mai multe simturi atunci când exploreaza un obiect (o jucarie este privita, tinuta în mâna si pipaita, gustata). 46. Urmareste cu privirea obiecte din mediul înconjurator pentru perioade scurte de timp. 47. Atentionat de adult, observa fenomene ale naturii cu ajutorul simturilor (ploaie, ninsoare, vânt). | Practici de sprijin • Asigurati copilului un mediu echilibrat de bogat în obiecte/jucarii si surse de stimulare (vizuala, auditiva, tactila). • Plasati la dispozitia copilului jucarii si obiecte si ajutati-l sa le exploreze prin toate simturile în siguranta, stimulându-l cu întrebari, explicatii. • Denumiti obiectele din mediu, caracteristicile si utilitatea lor si stimulati copilul sa repete denumirile, sa indice obiectele întâlnite. • Asigurati plimbari în aer liber copilului si initiati-l în a simti picaturile de ploaie, fulgii de zapada verbalizati ce ati simtit: ud, rece… descrieti evenimentele, fenomenele traite. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 48. Sesizeaza detalii (asperitati, colturi…) atunci când examineaza jucariile si obiectele de interes. 49. Observa si manipuleaza obiecte pentru a identifica asemanari si diferente. 50. Observa si examineaza fenomene ale naturii prin simturi (ceata, tunet) sau diferite fiinte vii (insecte, animale de companie). 51. Sesizeaza diferentele dintre vara si iarna (de ex.: vara ne îmbracam cu haine subtiri, iarna cu haine groase, iarna este zapada, vara mergem la mare etc.). | Practici de sprijin • Puneti la dispozitia copilului obiecte si stimulati-l prin întrebari sa identifice si sa descrie caracteristici (marime, culoare, forma, suprafata), sa constientizeze aspectele periculoase. • Încurajati explorarea diferitelor obiecte si descrieti similaritati si diferente între acestea; încurajati întrebarile si raspundeti la întrebari despre acestea. • Asigurati prezenta copilului în natura; examinati în siguranta fiintele vii (animale, insecte) întâlnite. • Încurajati copilul sa sesizeze relatiile între caracteristici ale anotimpurilor si efecte asupra vietii (cum ne îmbracam iarna, cum ne protejam vara de soare), valorificati contextele reale, experientele anterioare ale copilului. |
Reper 10: Copilul ar trebui sa fie capabil sa foloseasca instrumente si metode specifice pentru investigarea mediului.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 52. Investigheaza fenomene simple ale naturii în compania unui adult (atinge picaturi de ploaie, atinge zapada, nisipul încalzit, pamântul dezghetat). | Practici de sprijin • Permiteti copilului sa exploreze în siguranta mediul înconjurator. • Povestiti ce simtiti, cald-rece, aspru-catifelat etc. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 53. Formuleaza întrebari simple despre lumea vie („Unde sunt dinozaurii?”). 54. Foloseste instrumente non-standard pentru explorarea mediului în cadrul jocurilor (binoclu – în jocurile „De-a piratii”). | Practici de sprijin • Raspundeti curiozitatii naturale a copilului prin consultarea unor surse de informare diverse (carti, desfasurarea de experimente simple, vizite si observari în natura). • Desfasurati experimente simple cu instrumente non-standard pentru a explica diferite fenomene (ex. în loc de lupa folositi o picatura de apa pe o folie de plastic). • Puneti-i la dispozitie obiecte cu ajutorul carora sa poata explora mediul înconjurator: bete pentru a scormoni pamântul, etc. |
Reper 11: Copilul ar trebui sa fie capabil sa observe si sa descrie caracteristici ale lumii vii
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 55. Sesizeaza existenta în mediu a plantelor, animalelor si a oamenilor cu asistenta adultilor. 56. Denumeste prin cuvinte sau onomatopee plante, animale, oameni din mediu. 57. Interactioneaza cu insecte (atinge râme, observa furnici), cu animale (priveste, arata animale de companie sau de curte), cu plante (rupe flori, aduna frunze sau crengi). | Practici de sprijin • Facilitati observarea de catre copil a diferitelor plante, animale, ca si interactiunea cu oameni – altii decât membri familiei. • Stimulati copilul sa identifice si sa denumeasca obiectele si fiintele întâlnite; jucati jocuri cu onomatopee pentru identificarea anumitor animale. • Înlesniti interactiunea copilului cu plante, animale, insecte din mediul înconjurator; discutati despre notiuni de igiena în scopul pastrarii sanatatii. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 58. Sesizeaza existenta fiintelor vii si nevii din mediu. 59. Identifica clase mari de fiinte vii din mediu. 60. Observa si înteleg ca fiintele vii au nevoie de apa, hrana pentru a creste si a se dezvolta. | Practici de sprijin • Extindeti progresiv vocabularul si notiunile cunoscute de copil din mediul înconjurator imediat cu cel din diferite carti, imagini, enciclopedii. • Jucati cu copilul jocuri de sortare si clasificare dupa diferite criterii, ex. dupa mediul de viata (animale salbatice/domestice, pasari de curte/salbatice). • Oferiti copilului sansa de a observa plante în diferite momente ale anului (înflorind, având fructe) sau animale (care sunt hranite, adapate). |
Reper 12: Copilul ar trebui sa fie capabil sa observe si sa descrie caracteristici ale Pamântului si Spatiului
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 61. Observa cu ajutor si independent corpuri ceresti (soare, luna, stele). 62. Observa cu ajutor sau independent nori, miscarea produsa de vânt, schimbari în starea vremii. 63. Sesizeaza diferite suprafete ale pamântului (iarba, nisip, noroi, asfalt, apa). 64. Sesizeaza diferenta zi/noapte. | Practici de sprijin • Asistati copilul si explicati-i corpurile ceresti în plimbarile în aer liber; ajutati-l sa le identifice si sa le denumeasca. • Discutati cu copilul schimbarile pe care le observati în decursul unei zile (Dimineata e soare, dupa amiaza apar norii, e posibil sa ploua…). Atentionati-l la miscarea ierbii, frunzelor produsa de vânt. • Permiteti copilului sa se joace pe diferite suprafete în conditii de siguranta; denumiti suprafetele si ajutati-l sa exprime senzatiile pe care le traieste (Îti place iarba? Cum miroase?). • Discutati despre activitati corespunzatoare zilei/noptii. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 65. Exprima starea vremii prin relatie cu fenomenele cunoscute („Soare”, „Ninge”, „Ploua”). 66. Îsi extinde vocabularul privind materialele investigate (pietre, stânci). 67. Adreseaza întrebari despre fenomenele si obiectele observate în mediu („Unde sunt stelele?”) | Practici de sprijin • Cereti copilului sa denumeasca fenomenele meteo întâlnite si discutati despre efectele lor asupra activitatilor zilei. • Diversificati experientele de cunoastere ale copiilor în functie de contextul local. • Raspundeti întotdeauna întrebarilor copilului. Pentru temele interesante pentru copil puteti discuta urmarind schema: Ce stiu?/Ce vreau sa stiu?/Ce am aflat? |
Reper 13: Copilul ar trebui sa fie capabil sa descopere omul ca parte a lumii vii si fiinta sociala responsabila.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 68. La cerere, poate indica parti ale corpului. | Practici de sprijin • Puneti la dispozitia copilului carti cu imagini despre corpul omenesc |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 69. Descrie câteva parti ale corpului si câteva organe de simt. 70. Întretine (ordoneaza) mediul apropiat asistat de un adult. | Practici de sprijin • Jucati jocuri de identificare a partilor corpului; asociati cu numere (1: gura, nasul; 2: ochii…). Încurajati copilul sa va ajute în întretinerea unui mediu ordonat. |