Acest domeniu este diferit de cele anterioare, deoarece cuprinde abilitati ce ar putea fi considerate ca apartinând altor domenii precum cel cognitiv sau socio-emotional.
Formularea lui intentionat separata marcheaza importanta pe care i-o acordam în dezvoltarea globala a copilului, considerând ca dezvoltarea acestor capacitati si atitudini începând din perioada copilariei pune bazele învatarii pe tot parcursul vietii.
Curiozitatea si interesul ca subdomeniu se refera la dorinta copilului de investigare a realitatii din jur, a o cunoaste mai bine si la interesul sau de a afla lucruri noi, de a sti si a dori sa învete cât mai multe despre cele ce-l înconjoara. Acestea sunt doua motoare cognitive si motivationale care sustin procesul învatarii.
Initativa se refera la dorinta copilului de a participa la activitati de învatare, de a initia actiuni individual sau în grup. Initiativa presupune încredere, dorinta, motivatie si pune bazele capacitatii autonome de învatare.
Persistenta reprezinta subdomeniul ce vizeaza capacitatea copilului de a-si concentra atentia asupra unei sarcini si de a o duce la bun sfârsit, chiar daca întâmpina dificultati.
Aceasta capacitate dezvoltata în timp contribuie semnificativ la acumularea de progrese în învatare si se întrepatrunde mult cu resorturile de tip emotional implicate în învatare.
Creativitatea vizeaza capacitatea copilului de a-si extinde singur cunoasterea pe baza cunostintelor/experientelor deja acumulate, utilizând modalitati noi de combinare a lor în forme noi, dincolo de modurile conventionale, de gasire de solutii diverse pentru aceeasi situatie problematica, de constructie a unor noi realitati utilizând imaginea, cuvântul, sunetul, miscarea, dansul, obiectele si materialele din jurul sau.
Curiozitate si interes
Reper 1: Copilul ar trebui sa fie capabil sa manifeste manifeste curiozitate si interes sa experimenteze si sa învete lucruri noi.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 1. Reactioneaza la sunete noi si lumini (se întoarce, se linisteste sau devine agitat). 2. Îsi manifesta curiozitatea prin explorarea mediului (de ex. întinde mâna sa prinda ploaia). | Practici de sprijin • Adresati-va copilului strigându-l pe nume si linistiti-l când manifesta neliniste. • Stimulati copilul punându-i gradat la dispozitie o varietate de stimuli noi (jucarii, jocuri care produc sunete, lumini). • Asigurati copilului un mediu sigur si bogat în obiecte/jucarii si surse de stimulare (vizuala, auditiva, tactila). Numiti cu glas tare toate jucariile oferite copilului, ca si obiectele din jurul sau. • Observati copilul pentru a-i identifica preferintele, stilurile de învatare, temperamentul. • Oferiti sprijin copiilor care sunt ezitanti si nu îndraznesc sa exploreze lucruri noi. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 3. Manifesta interes pentru activitati si obiecte noi . 4. Pune întrebari despre oameni noi si obiecte necunoscute. | Practici de sprijin • Asigurati gradat obiecte noi pe care copilul le poate explora în mediu. Descrieti copilului locuri noi si oameni noi când mergeti în comunitate (uite postasul, X este). • Dati copilului posibilitatea sa interactioneze cu mai multe persoane, extindeti treptat aria lui de interactiuni si încurajati-l sa adreseze întrebari. • Puneti-i la dispozitie carti si alte materiale accesibile care îi pot satisface interesul de cunoastere. • Încurajati-l pe copil sa puna întrebari fiind model pentru acesta. În cazul obiectelor cunoscute, întrebati „Ce este acesta?”. • Raspundeti cu promptitudine, claritate si pe întelesul copiilor la întrebarile formulate. |
Initiativa
Reper 2: Copilul ar trebui sa fie capabil sa aiba initiativa în interactiuni si activitati.
Indicatori 5. Exploreaza medii noi. 6. Doreste sa faca singur/a anumite lucruri (sa manânce, sa bea, sa se îmbrace). 7. Arata ca îi plac sau displac anumite activitati, experiente sau interactiuni. | Practici de sprijin • Jucati-va cu copilul în fiecare zi. Asezati copilul pe podea, asigurându-va ca este ferit de riscurile de accidentare, si încurajati copilul sa priveasca în jur, sa exploreze si sa experimenteze prin manipularea obiectelor, pipairi, atingeri, explorari cu gura, ascultari ale zgomotelor produse prin manipulare. • Oferiti multiple posibilitati de explorare activa, descurajati privitul la televizor. • Dati copilului posibilitatea de a alege jucarii cu care sa se joace si carti pe care sa se uite/ sa le cititi. • Încurajati tendintele spre autonomie si asigurati un mediu si resurse care sa permita acest lucru. • Respectati preferintele copilului, nu îl fortati sa faca lucruri de care momentan se teme. • Acordati-i sansa sa îsi asume riscuri, de exemplu sa se întinda dupa o jucarie sub pat. |
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 8. Încearca lucruri noi si începe sa îsi asume riscuri. 318. Initiaza jocuri cu altii. 9. Alege o activitate din mai multe si o sustine pentru o perioada scurta. 10. Propune o idee de petrecere a timpului. 11. Exploreaza din proprie initiativa materiale. | Practici de sprijin • Dati sarcini noi copilului si descrieti-le. • Asigurati un mediu în care sa poata explora în siguranta lucruri noi si sa îsi asume riscuri. • Dati copilului variate posibilitati sa se joace singur si alaturi de alti copii. • Oferiti timp si oportunitati copilului pentru a face alegeri. • Solicitati copilului sa spuna ce ar dori sa faca într-un anumit moment al zilei (de ex. Dupa-amiaza, dupa ce se trezeste). Negociati împreuna cu copilul petrecerea timpului: „Doresti sa mergem în parc la jocuri sau sa ne ducem sa ne plimbam cu bicicleta?“ • Discutati despre initiativele si activitatile adultilor. Asigurati un mediu în care copilul sa nu se simta criticat. • Lasati materialele destinate copilului la îndemâna lui, încurajati explorarea lor |
Persistenta
Reper 3: Copilul ar trebui sa fie capabil sa continue realizarea sarcinii, chiar daca întâmpina dificultati
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 12. Repeta miscari simple (pentru a lua o jucarie). 13. Se concentreaza pe perioade scurte de timp asupra persoanei care îi citeste sau îi spune o poveste. 14. Îsi aminteste unde gaseste obiectele preferate. | Practici de sprijin • Jucati-va zilnic cu copilul. • Observati copilul pentru a vedea ce activitati îi suscita si mentin interesul. • Facilitati jocul si activitatile copilului împreuna cu alte persoane. • Oferiti spatiu si timp suficient pentru a se juca sau realiza sarcini simple fara sa fie întrerupt. • Mentineti locurile obiectelor (jucarii, haine etc.) pe care copilul le utilizeaza cel mai frecvent, astfel încât acesta sa le poata utiliza când doreste |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 15. Repeta activitatile preferate. 16. Finalizeaza proiecte simple (de exemplu puzzle din 3-5 piese). 17. Încearca de mai multe ori o sarcina dificila, pe o perioada scurta (sa construiasca un turn, în interval de 3-5 minute). 18. Solicita si accepta ajutor pentru a depasi o dificultate. | Practici de sprijin • Oferiti-i ocazia de a repeta activitatile care îi fac placere (sa refaca în mod repetat un puzzle, sa construiasca un turn din cuburi, etc.). • Respectati ritmul copilului, oferiti-i timpul necesar, înainte sa se plictiseasca de aceeasi activitate. • Reduceti factorii care îi pot distrage atentia, de exemplu închideti televizorul. • Vorbiti cu copilul despre activitatea pe care o desfasoara, adresându-i întrebari deschise de genul „Cum ai facut asta? Povesteste-mi”. • Raspundeti solicitarii copilului de a fi ajutat. |
Creativitate
Reper 4: Copilul ar trebui sa fie capabil sa manifeste creativitate în activitatile zilnice.
Copii cu varsta de 0 – 18 luni
Indicatori 19. Diversifica operatii învatate: arunca, loveste între ele diferite obiecte pentru a urmari consecintele si a produce zgomote, sunete si alte efecte. 20. Foloseste diverse obiecte pentru a construi sau pentru a ajunge unde vrea (suprapune diverse obiecte). | Practici de sprijin • Jucati-va zilnic cu copilul. Oferiti copilului jucarii, obiecte din materiale diferite. Lasati copilul sa le pipaie cu degetele si zona orala (gura, limba). • Dovediti creativitate în jocul cu copilul, de exemplu folositi papusi de plus pentru a le transforma în personajele unei mici scenete. • Schimbati în mod regulat obiectele, materialele, jucariile din mediul copilului. • Facilitati copilului experienta de a se murdari, a face dezordine, punându-i la dispozitie obiecte si materiale cu o varietate de culori, texturi, sunete, forme si mirosuri. |
Copii cu varsta de 19 – 36 luni
Indicatori 21. Gaseste utilizari noi ale obiectelor, cu îndrumarea adultului (transforma farfuria si lingura în toba). 22. Foloseste ocazii de a inventa jocuri simbolice. 23. Se preface ca este ceva sau cineva, îsi foloseste imaginatia în joc. | Practici de sprijin • Demonstrati ce utilizari noi pot avea materialele si obiectele. • Permiteti copilului sa amestece materiale si jucarii. • Oferiti materiale, spatiu si timp pentru copil, pentru a se juca (de exemplu, amenajati un loc unde poate folosi materiale pentru pictura sau modelaj). • Asigurati copilului materiale care sa reflecte propria cultura pentru a le folosi în joc. • În interactiunile cu copilul, folositi întrebari deschise si încurajati limbajul descriptiv pentru a va povesti ce face. • Stimulati copilul sa se prefaca a fi un personaj, sa îsi foloseasca imaginatia. |